- querzion - the way of nevyn

Direktlänk till inlägg 22 januari 2016

Jag har en vision.

Av Slisk Lindqvist - 22 januari 2016 14:20

 

Vad gör man om man vill förändra något storskaligt? Jag vet inte så jag vände mig till "alla" Sveriges partier med min idé. Jag vill att det ska vara verklighet att det finns ett dynamiskt läromedel. Jag känner nu i efterhand att jag inte direkt tänkte igenom det helt innan jag skrev och skickade det, men men. Här är mejlet jag skickade, vill ni skratta åt det så gör det, jag kunde inte lägga ner mer tid än det jag gjorde på texten.

"Jag tror på min idé, men jag kan inte längre genomföra den, det saknas en rad kompetenser och eftersom jag inte kan ta dessa för ens jag har föst bort mina skulder så vill jag istället ge bort den, i förtroende till att någon av er partier klarar av att ge mig en synpunkt och även kanske genomföra det i framtiden.

Mitt förslag är en digital form av undervisning, eftersom att tekniken har gått såpass långt att den blir en del av klassrummet så borde det inte vara ett speciellt svårt projekt att genomföra. Jag vet bara vad jag vill och det är att skolgången i framtiden skall förbättras både för elev och lärare. Nu har stora delar av eleverna i svenska skolor fått ta del av elektronik som ett hjälpmedel i skolan, och det förbättrar även sannolikheten för mitt förslag att vara genomförbart.
  Det handlar om ett dynamiskt läromedel, låter inte speciellt intressant nu kanske, men vi vet "alla" att det läromedel som lärs ut idag inte helt och hållet riktar sig till alla elevers förmåga, med min egna erfarenhet så lär jag mig allt som är intressant, det behöver inte heller vara speciellt intressant för att jag ska lära mig det, det behöver hålla intresset uppe.

Det finns många sätt att lära sig på och det har oftast med tempo att göra, om du klarar av att lära dig något som vuxen på ett halvår, så bör det vara genomförbart för ett barn eller en ungdom att göra detsamma under ett års tid, du som vuxen drivs antagligen utav att du måste, det gör inom min förståelse inte barn, det konceptet uppdagas mycket senare i livet och allt som oftast så tvingas intressen och vetandet på de som inte förstår dess betydelse innan det ens är utlärt.

Nu åter. Jag saknar kompetens inom psykologi, läraryrke, programmering och ett antal andra ämnen som antagligen är ett måste för att den här formen av lärande skal fungera, det jag vill skapa är ett datorsystem som dynamiskt läser utav eleven och som gång på gång återvänder till de delarna som man har svårast med, men det måste vara olika delsegment i det hela som gör att du lär dig varje del av säg tex. en uträkning. Du blir förfrågad om att i en helhet svara på en matematisk uträkning, du får hela formeln. Allt som oftast så är det inte alla elever som klarar utav att räkna ut den, men när läraren sätter sig och delar upp hela formeln och förklarar varje del så börjar individen uppfatta alla delar och kan i fortsättningen räkna ut det mesta själv igen. Datorsystemet kommer att vara läraren, då vi har ont om kvalificerade lärare och inte kan ha privatlektioner för varje enskild elev. Det kommer därmed inte kunna sänkas med antalet elever per klass/lärare. För det är en kostnad som inte kan tas på en allt för långsökt tidsplan.

Jag tror att med ett dynamiskt datorsystem så kan man lära ut även mer material med tiden och fler personer uppfattar det.

Ett till exempel. Eleven får i uppgift att läsa en bok. Det är en bok som har valts ut att ligga i databasen. När man är liten så vill man inte bara ha text, man vill använda fantasin men texten gör att man inte klarar av det. Rörliga böcker är svaret. Du läser boken men i bakgrunden händer scenariot som sidan anspelar på, det är ju mycket mer intressant att läsa om säg Julius Caesar eller andra markanta historiska människor om du samtidigt får se något bakom texten.

Det dynamiska systemet skall inrikta sig på alla skolämnen, det skall som skrivet kunna förstå om eleven har lättare eller svårare för en viss del av lärandet, samtidigt så kommer alla skolarbeten göras via systemet. För att underlätta för lärare, så kommer lärarna direkt bli notifierade om ett antal elever skriver något exakt lika dant iom att allt som skapas inom skolarbete laddas upp till en central databas.
Systemet kommer hela tiden bygga ny statistik för att visa läraren medelvärdet av sin klass och samtidigt visa vilka det går bättre eller sämre för i de olika ämnena, därmed så kommer man kunna vara snabbare på plats för att hjälpa. Läraren blir istället en hjälp och även en kontrollant över systemet. Datorsystemet skall kunna rätta elevers dynamiska och random test som inte alls behöver vara ofta utan skapas så fort eleven själv klarat utav delmoment som sätts som krav för att testet ska starta.  Där man har fel i testen så blir man tillbaka skickad till den del man hade svårast med eller den del man inte uppfattade.

Jag måste också erkänna att jag inte lärde mig speciellt bra engelska i skolan utan det var spel som resulterade i min inlärning. Kommunikation är viktigt, så att kommunicera med med andra elever i engelska eller svenska från andra delar av Sverige eller även andra länder kan vara en god idé, dock endast i text till att börja med. (Med andra länder menas att om det blir genomfört och fungerar och sprids.)

Jag känner att den svåraste biten här är att skapa ett fungerande dynamiskt system, för alla delar där utöver som har med själva undervisningen att göra kommer automagiskt att följa med så fort andra får upp ögonen för det.

Jag har försökt att komma in på universitet i syftet att bli programmerare och klara av att programmera en prototyp att visa upp, men det här är inte ett enmans projekt. Ni som är Sveriges röster, och har möjligheten att sätta igång och genomföra ett projekt som detta, jag riktar mig mot er, för det här är en dröm jag har om att Sveriges elever ska kunna få samma möjligheter.

Är det frågor ni har eller bara ett kort svar så är jag här för att lyssna. Det kan ha varit lite otydligt det jag skrev och vill ni ha mer information är det bara att ta kontakt med mig. MvH // Slisk Lindqvist."

 

Så nu hoppas jag egentligen bara på att det ska vara genomförbart och jag skrev ut det här för att fler som har samma vision skall kunna vara delaktiga i idén för att jag tror verkligen inte att jag är den enda som har haft den florerande  i huvudet. Tvärtemot. Jag tror det är många som har samma idé och också vill genomföra det. Med det här datorsystemet så kanske man också blir mer tävlingsinriktad. För att bara göra saker för att aldrig få reda på vad man ska ha vetskapen till kommer inte funka något vidare i framtiden, det har inte fungerat tidigare och vi vill ju ha mer välutbildat folk.


PS. Det här är inte en helt utarbetad idé. Det mesta av den är fortfarande i mitt huvud och det som fattas som svar är under bearbetning av mina synapser.

 

   


 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Slisk Lindqvist - Fredag 3 maj 18:11

The bird is the word.    I have partly or all to often sat down to think of the implications that our minds put other in every day. A couple of words from me could be interpeted by one, as one thing, a second, a second thing, a third by their ...

Av Slisk Lindqvist - Fredag 3 maj 15:46

Missförståndet som skapar Rädsla.   Alla är väl religiösa / troende på ett eller annat sätt, de som inte tror på sig själva vänder sig till en förklaring genom vetenskap, insikt, vänner eller religion, de som inte förstår sig på vetenskap vänd...

Av Slisk Lindqvist - Söndag 24 mars 19:47

  I AM Who am I? Really? I haven't really figured out that part yet, I only know that I mirror other peoples inner wisdom and give it back to those in need, trying to cure the blind, but I have no Idea if I AM the right person for the situational...

Av Slisk Lindqvist - Tisdag 29 jan 10:49

MINA BESVÄR? Suttit och läst om en massa olika delar utav schizoaffektering, bipolaritet, affektering, schizofreni, psykos och annat, då jag kan.... ha haft förstärkta känslor.. ett 'litet' tag nu, eller har, fick en mindre 'hypomani' nu på morg...

Av Slisk Lindqvist - 5 november 2018 16:45

  VAD ÄR DU EGENTLIGEN FÖR EN INDIVID?   Det allra viktigaste och värdefullaste vi har att ge andra; är? Det är också ett utav de största och enda brotten som folk egentligen begår. Det finns inga andra brott. Allt annat är en illusion. Vi s...

Presentation


The Philosophies of a Mad Man.

All Life is Equal.
All Life is Sacred.
Respect Life & Life will Respect you.

I Am Morally Strict and Righteous. We all need to Change for the better, because we are all Connected.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du troende?
 Ja.
 Spirituell
 Agnostiker
 Ateist

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ  - querzion - the way of nevyn  med Blogkeen
Följ  - querzion - the way of nevyn  med Bloglovin'

Comment War


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se